Cafeïne ideaal voor hardlopers

Run Magazine Shop

Koffie heeft een positief effect op je sportprestaties. De cafeïne die erin zit verhoogt de prestatie aanzienlijk. Zeker bij duur inspanning lijkt de inname van cafeïne de prestatie met ongeveer 3% te verbeteren. Ideaal voor hardlopers dus.

Er is het nodige wetenschappelijke bewijs dat cafeïne de sportprestatie kan verbeteren. Het werkt zelfs zo goed dat cafeïne tot 2004 op de lijst met verboden middelen stond. Het stimuleert o.a. de vetverbranding, waardoor je minder snel de glycogeen voorraad in je lichaam aanspreekt.

Koffie ideaal voor hardlopers

Daarnaast zorgt cafeïne ervoor dat het gevoel van vermoeidheid minder snel optreedt doordat het in de hersenen bepaalde stoffen vrijmaakt. Het zorgt voor stimulatie van het centrale zenuwstelsel en stimuleert het de bijnier tot de afgifte van adrenaline. Het positieve effect is het grootst bij hardlopers die in het dagelijks leven niet veel cafeïne binnen krijgen. Teveel inname kan tevens ook weer leiden tot nadelige bijwerkingen, zoals slapeloosheid, hoofdpijn en hartritme stoornissen.

Meer lezen over de effecten van voeding op je loopprestaties?

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Loop fijner met goede hardloopsokken Loop fijner met goede hardloopsokken
Loop fijner met goede hardloopsokken Voorkom blaren en loop fijner met naadloze hardloopsokken. Bekijk ons uitgebreide assortiment met sokken voor elke type hardloper.

MEER INFO / Bestellen