5 tips om af te vallen met hardlopen

Run Magazine Shop

Hardlopen is een goed middel om gewicht te verliezen. Toch geven veel mensen al snel op, omdat ze weinig resultaat zien. Wij helpen je! Afvallen met hardlopen in 5 stappen.

  1. Pas je voedingspatroon aan
    Hardlopen (of een andere conditiesport) helpt goed bij het bereiken van een gezond gewicht. De eerste stap die je echter zult moeten nemen is het aanpassen van je voedingspatroon. Met alleen bewegen, zonder aanpassing van je voeding, zul je weinig resultaat boeken. Dus: gezond eten, kleinere porties en minder calorieën per dag. Gezond eten vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en lichaam. Meer weten over gezond eten? Kijk dan op de website van het voedingscentrum.
  2. Zo begin je met hardlopen
    Voordat je van start gaat is het goed om onze tips voor de beginnende hardloper even door te lezen. De meeste beginners gaan te hard van start waardoor blessures op de loer liggen. Of ze verliezen al snel hun motivatie door een verkeerde opbouw. Iedereen kan hardlopen, maar de eerste stap kan lastig zijn. Lees daarom onze tips om je letterlijk op weg te helpen.
  3. Begin met een rustig looptempo
    Met hardlopen ga je calorieën en vet verbranden. Met name dat laatste is van belang als je wilt afvallen. Dit bereik je het beste door gelijkmatig en rustig te lopen. Als je te hard loopt zul je vooral veel suikers verbranden en weinig vet. Ook houd je het hardlopen minder lang vol. Langer en rustiger (hard)lopen zal je in eerste instantie dan ook veel verder helpen. Kies een goed schema om rustig mee op te bouwen. Heb je dat afgerond, dan kun je daarna langzaam versnellen en je conditie verder uitbouwen.
  4. Loop regelmatig
    Wil je effectief afvallen, dan zul je regelmatig moeten hardlopen. Ook hierbij geldt, bouw het rustig op. Naast het lopen zijn rustdagen minstens zo belangrijk voor een goed herstel. Begin 2 tot 3 keer per week met 20 minuten afwisselend wandelen en hardlopen, en bouw dit rustig op.
  5. Hou vol!
    Elk begin is moeilijk. De kans is aanwezig dat je in het begin wat zult aankomen. Je bouwt namelijk meer spiermassa op en dit weegt meer dan vet. Als je hetzelfde blijft eten, maar wel meer gaat hardlopen dan zullen de extra’s kilo’s spiermassa zijn. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, want die extra kilo’s zijn juist gezond gewicht. Je zult vanzelf merken dat je gaat afvallen, zeker als je ook gezond gaat eten.

Afvallen: Hardlopen met overgewicht

Met veel overgewicht is het beter om nog rustiger te beginnen. Uiteraard zul je meer calorieën verbranden met een uur hardlopen dan met een uur wandelen. Alleen kun je dit in het begin niet zo lang volhouden. Stevig wandelen is in dit geval effectiever, omdat je dat langer kunt volhouden en daardoor meer vet verband. Een gevaar van hardlopen met veel overgewicht is een grotere kans op blessures. Met overgewicht belast je spieren en gewrichten veel meer dan iemand met een normaal gewicht. Besteed daarom extra aandacht aan een goede opbouw van de training.

Meer lezen over afvallen en hardlopen?

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Een sportief kerstcadeau! Een sportief kerstcadeau!
Een sportief kerstcadeau! Kies dit jaar eens voor een sportief kerstcadeau. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen