Run Magazine Shop

Nu het buiten koud is, is het heel verleidelijk om thuis of op de sportschool op de loopband te trainen. Is dat aan te raden als je normaal buiten traint vroeg Michelle uit Beverwijk zich af. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Voordelen van de loopband

  • Bij hardlopen op een loopband heb je geen last van tegenwind, kou of regen.
  • Je kunt het makkelijker combineren met krachttraining als je toch al in de sportschool bent.
  • Tijdens het lopen kun je kijken naar je favoriete televisieprogramma.
  • In de meeste loopbanden kun je diverse (interval)programma’s of andere trainingen inladen.
  • Je hoeft niet op je hoede te zijn voor andere weggebruikers of honden die tegen je aanspringen.
  • Je hoeft ook nooit meer te stoppen voor verkeerslichten onderweg.
  • Ook als is het donker en durf je niet goed de straat op. Binnen kun je altijd blijven lopen.

Nadelen van de loopband

  • Hardlopen op een loopband kan een stuk zwaarder voelen dan buiten. Je hebt dan wel geen last van tegenwind, maar het vergt meer balans en coördinatie dan op de weg om op de band te blijven. Al kan dit natuurlijk ook een voordeel zijn als je juist dit wilt trainen.
  • De band bepaalt het tempo voor je. Als je naar buiten gaat zul je merken dat het het lastiger is om zelf je tempo te bepalen en vast te houden, omdat je dat niet gewend bent.
  • Hardlopen op de band is voor velen wellicht saai en eentonig.
  • Buiten sporten is toch een stukje gezonder. Met name vanwege de luchtkwaliteit, blijkt volgens dit onderzoek uit de Volkskrant.
  • Je krijgt het al snel warm en mist de verkoeling die je buiten wel hebt door de lagere temperatuur en tegenwind.

Dus? Naar buiten of naar binnen?
Voor de echte hardloper is buiten hardlopen natuurlijk ‘the real thing’ en niet te vergelijken met het hardlopen op een band. Om je conditie op peil te houden werkt een loopband echter natuurlijk net zo goed als het rondje buiten. Zeker wanneer je de loopband ook iets schuin zet (helling 1%) zodat je dezelfde weerstand van buiten ervaart. Train je echter voor een loop, dan is het wel aan te raden om voor die tijd een paar keer op de weg te oefenen. Zo leer je te lopen met dezelfde factoren (regen, wind, ondergrond) die je ook tijdens de wedstrijd zal ervaren. Hierdoor leer je ook zelf het tempo te bepalen en vast te houden. Iets wat binnen de loopband voor je doet.

Thuis een loopband
Wil je trainen op een loopband, maar geen zin om hier een abonnement bij de sportschool voor af te sluiten? Er zijn betaalbare loopbanden die je ook thuis kunt gebruiken. Kijk in onze webshop voor een uitgebreid overzicht van loopbanden.

Bonus video!
Hier is een loopband niet voor bedoeld, maar maakt het trainen wel een stukje leuker ;-)

 

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Oh, kom er eens kijken ... Oh, kom er eens kijken ...
Oh, kom er eens kijken ... Vraag dit jaar een sportief cadeau van Sinterklaas. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen