4 tips voor een goede warming-up

Run Magazine Shop

Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Hiermee warm je de spieren op, wat hardlopen makkelijker maakt en de kans op blessures verkleint. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.

  1. De warming-up begint met 5 minuten rustig inlopen. Niet te snel! Je lichaam moet eerst even wennen aan de inspanning.
  2. Vervolgens doe je een aantal oefeningen om je lijf los te maken. Het is belangrijk om niet alleen je benen, maar ook je core los te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld squats, lunges, knieheffen, armen en schouders loszwaaien. In onderstaande video van veiligheid.nl kun je zien hoe je deze oefeningen moet uitvoeren.
  3. Vervolgens loop je weer 5 tot 10 minuten in. Iets harder dan de eerste keer, maar zeker nog niet op het tempo van de inspanning die je na de warming-up gaat leveren.
  4. De warming up sluit je af met een aantal dynamische rekoefeningen voor je benen. Belangrijk is dat je alleen rekoefeningen doet wanneer de spieren zijn opgewarmd. In plaats van rekken zou je ook een paar korte versnellingen kunnen doen. Statisch rekken kun je beter bewaren voor de cooling-down.

En nu? Tijd om te lopen.
Happy runnings!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Een sportief kerstcadeau! Een sportief kerstcadeau!
Een sportief kerstcadeau! Kies dit jaar eens voor een sportief kerstcadeau. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen