Run Magazine Shop

Het lopen van een marathon is voor veel hardlopers het ultieme doel, maar wanneer ben je daar eigenlijk klaar voor?

Je hebt al loopervaring
Het lopen van een marathon vraagt ontzettend veel van je lichaam. Wanneer je net begint met hardlopen zal je conditie snel verbeteren. De pezen en banden in je lichaam hebben echter veel langer nodig om sterker te worden en een marathonafstand aan te kunnen. Wanneer je lichaam daar klaar voor is, verschilt sterk per persoon. Ben je een absolute beginner of heb je al een hardloopverleden? Beginners zouden zeker twee jaar de tijd moeten nemen om dit te ontwikkelen. Kies een schema om op te bouwen naar 10 kilometer en vervolgens naar een halve marathon. Na twee jaar kun je dan een duurloop van 20 kilometer of meer aan, en kun je een opbouwschema voor de marathon gaan gebruiken.

Loop eerst een paar keer een halve marathon
Het is dan ook verstandig om eerst een paar keer de halve marathon te lopen. Je krijgt dan wat wedstrijdervaring. Als je deze goed kunt uitlopen en je lichaam herstelt hier ook goed van, dan kan de marathon een volgend doel zijn. Is dat niet het geval dan is de marathon nog te vroeg.

Je hebt een gezond gewicht
Je lichaam moet je meer dan 42 kilometer met je meedragen. Een te zwaar lichaam betekent extra belasting voor je spieren, pezen en gewrichten. Bij elke pas vang je namelijk wel tot 2x je lichaamsgewicht op. Een te zware belasting kan dan blessures tot gevolg hebben. Zorg dan ook dat je op een gezond gewicht zit voordat je begint. Het lopen van de marathon kost je dan ook minder energie.

Je bent vrij van blessures
Wanneer je begint aan een marathontraining bestaat er een grotere kans dat je geblesseerd raakt. Zorg dus dat je fit en blessurevrij begint aan het schema.

Je eet gezond 
Voeding is ontzettend belangrijk tijdens de marathon. Je hebt extra energie nodig voor je lange duurlopen en eiwitrijke voeding om er vervolgens van te herstellen. Daarnaast zul je sommige producten en dranken in deze periode even moeten laten staan. Als je al gezond en bewust eet, zal de aanpassing minder groot zijn.

Je hebt voldoende tijd
Een marathontraining betekent een toename van het aantal trainingsuren. Als je kiest voor een schema met duurlopen van 30 kilometer (hier verschillen de meningen over), dan ben je zo drie uur onderweg. Een goed schema gaat ook uit van minstens 3-4 trainingen per week. Je moet dus voldoende tijd in de week vrij hebben om je trainingen te kunnen doen. Vergeet daarbij ook niet dat je een hoop energie verbruikt en dus  flink meer uren moet slapen om goed te herstellen.

Ben jij na het lezen van dit artikel klaar voor je eerste marathon?
Lees dan onze 7 tips voor je eerste marathon.

Meer marathon artikelen:

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Een sportief kerstcadeau! Een sportief kerstcadeau!
Een sportief kerstcadeau! Kies dit jaar eens voor een sportief kerstcadeau. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen