Run Magazine Shop

Of je nu net begint, of al een tijdje meeloopt. Een efficiënte loophouding is voor iedereen aan te raden. Je loopt prettiger, bespaart energie en voorkomt blessures. Pak daarom deze week je loopstijl aan met deze vijf tips.

  1. Loop rechtop
    Het belangrijkste voor een efficiënte loophouding is rechtop hardlopen. Toch is dit de meest gemaakte fout. Waarschijnlijk loop jij ook veel te gebogen. Vreemd is het niet. In het dagelijks leven rechten we onze rug nog te weinig. Werken achter de computer, autorijden of überhaupt te veel zitten, is funest voor een goede houding. Met een rechte rug verbruik je minder energie, maak je meer snelheid en verminder je de kans op blessures. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je longinhoud groter wordt, waardoor je meer zuurstof kan opnemen. Houd daarom je romp recht of buig heel licht voorover. Ontspan je schouders en kijk naar de grond een tientallen meters voor je. Voor een sterk bovenlichaam is het ook belangrijk om oefeningen te doen voor je core stability. Hiermee wordt het vanzelf gemakkelijker om je rechte positie aan te houden.
  2. Ontspannen armen
    Als je je armen aanspant, kost dat weer extra energie. Met name wanneer je moe bent, zul je geneigd zijn om je armen harder te bewegen. Probeer ze losjes naast je lichaam te houden, ontspannen en rustig mee te laten bewegen in de looprichting. Juist dat rustig meezwaaien bespaart energie. Ontspan de spieren van je schouders, armen en handen tijdens het lopen. Laat je schouders hangen en maak van je handen een lichte vuist.
  3. Goed afzetten en landen
    Probeer bij het af zetten niet te veel te veren. Je belast daardoor je achillespezen en verbruikt onnodig energie. Bij het landen zet je je voet recht onder je lichaam om de kracht zo goed mogelijk op te vangen. Over de voetlanding zelf lopen de meningen uiteen. De Atletiekunie adviseert om niet op de voorvoet te landen, met name om blessures te voorkomen: “Deze manier van voetlanding is extra belastend voor de kuit en de achillespees, waardoor er een verhoogde kans op blessures is. Je kunt dus het beste op de hak of middenvoet landen”
  4. Neem niet te grote stappen
    Het nemen van te grote stappen is een extra belasting voor je heupen. Deze wil je het liefste niet mee laten bewegen tijdens het lopen. Met name wanneer je landt en je lichaam achter je standbeen komt te staan. De volgende stap kost dan onnodig veel extra energie.
  5. Corrigeer bij vermoeidheid
    Wanneer het einde van je loop of wedstrijd nadert en de vermoeidheid toeslaat zul je merken dat je looptechniek verslechtert. Probeer juist dan ‘mooi’ te lopen en loop bovenstaande tips één voor één  langs om je houding weer te corrigeren. Juist in de laatste fase van de wedstrijd heb je elk beetje energie nodig om de finish te halen. Een goede looptechniek helpt je hierbij!
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Oh, kom er eens kijken ... Oh, kom er eens kijken ...
Oh, kom er eens kijken ... Vraag dit jaar een sportief cadeau van Sinterklaas. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen