Run Magazine Shop

Tijdens de slaap werkt je lichaam hard om schade, zoals spiervezels die belast zijn tijdens het lopen, te herstellen. Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Naast herstel is goede rust ook nodig om optimaal de volgende inspanning of wedstrijd aan te kunnen gaan. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training.

5 redenen waarom slaap zo belangrijk is voor je hardloopprestaties

  1. Onvoldoende slaap geeft te weinig energie voor de volgende dag. Dit heeft gevolgen voor het dagelijks functioneren. Je prestaties en concentratie nemen hierdoor af.
  2. Met te weinig slaap ben je niet in staat om de trainingen goed uit te voeren. Dit ga je merken bij een tempoloop of een intervaltraining. Je komt snelheid te kort. Groot gevaar is dat je te geforceerd de training gaat uitvoeren om toch aan jouw trainingsdoel te komen. Je traint harder dan je eigenlijk zou moeten waardoor het risico op blessures toeneemt.
  3. Slaaptekort belemmert het herstel én opbouw van je spieren. Door te trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Wanneer je slaapt is het lichaam aan het werk om deze te herstellen. Bij onvoldoende slaap kan je lichaam dus ook onvoldoende herstellen.
  4. Te weinig slaap (en dus herstel) betekent een zwakker immuunstelsel, met daardoor verhoogde kans op ontstekingen en blessures.
  5. Slecht herstel heeft ook invloed op de volgende training, waardoor de hele opbouw voor een wedstrijd in gevaar komt.

Bonus! 5 tips voor een goede nachtrust

Wat kun je doen om goed te slapen?

  1. Zorg voor een vast ritme door dagelijks op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Ook in het weekend.
  2. Zeker vlak voor een grote wedstrijd is dat van belang. Zorg enkele weken van te voren voor een vast ritme én extra rust. Hier heb je op de wedstrijddag zeker profijt van.
  3. Stop ruim voor het slapen met het kijken naar beeldschermen. Hiermee bedoelen we je televisie, tablet of computer, maar dus ook je telefoon. Onderzoek heeft aangetoond dat het licht van invloed is op je slaap.
  4. Zorg voor een rustige slaapomgeving. Dus probeer geluidsoverlast of te veel lichtinval te beperken.
  5. Beperk alcohol en cafeïne. Beiden zijn van grote invloed op met name de kwaliteit van je slaap.

Heb jij nog tips voor een goede nachtrust? Laat ze weten in de comments.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Loop fijner met goede hardloopsokken Loop fijner met goede hardloopsokken
Loop fijner met goede hardloopsokken Voorkom blaren en loop fijner met naadloze hardloopsokken. Bekijk ons uitgebreide assortiment met sokken voor elke type hardloper.

MEER INFO / Bestellen