Run Magazine Shop

Moet je nu wel of niet rekken? De meningen onder hardlopers zijn sterk verdeeld. Er zijn genoeg lopers die nooit rekken en toch blessurevrij blijven. Of sporters die verkeerd rekken en daardoor juist een blessure veroorzaken. Toch is goed rekken enorm belangrijk om flexibeler en leniger te worden. Dit voorkomt blessures en draagt bij aan betere loopprestaties

Er zijn eigenlijk twee momenten waarop je zou moeten rekken. Voor én na het hardlopen.

Voor het hardlopen
Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Hiermee warm je de spieren op, wat hardlopen makkelijker maakt en de kans op blessures verkleint. Onderdeel van een goede warming-up is ook het doen van een aantal dynamische rekoefeningen. Door dynamisch te rekken, breng je de spieren al bewegend en enigszins verend op lengte. Het voordeel is ook dat je met dynamisch rekken al tijdens de warming-up eventuele gevoelige plekken ontdekt, zodat je de training aan kunt passen

Na het het hardlopen
Anders dan bij de warming-up kun je tijdens de cooling-down naast dynamische ook statische rekoefeningen doen. Met dynamisch rekken maak je de spieren en gewrichten los die je net tijdens het hardlopen hebt gebruikt. Ook voer je afvalstoffen sneller af. Met statische rekoefeningen kun je spier- en peesblessures voorkomen, en ook overbelasting. Dit doe je wel pas na het hardlopen. Rek niet te intensief of te lang. Tijdens het sporten ontstaan namelijk kleine scheurtjes in de spieren. Dat is op zich niet erg, maar die wil je niet groter maken. Rek dus nooit zo ver dat je pijn blijft voelen.

Meer weten?
Lees hier alles over een juiste warming-up en cooling-down.

Kijk ook op veiligheid.nl voor meer tips om blessures met hardlopen te voorkomen.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Minder blessures én sneller herstel Minder blessures én sneller herstel
Minder blessures én sneller herstel Hardlopen zonder pijn en klachten? Probeer compressiekousen voor minder blessures en sneller herstel.

MEER INFO / Bestellen