Hardlopen in de winter

Run Magazine Shop

Hardlopen in de winter is niet altijd een pretje. De dagen zijn donker, kort en koud. Het weer is nat en guur. De trainingen in dit seizoen zijn dan ook alleen weggelegd voor de echte doorzetter. Geen paniek! Met deze 7 tips blijf je deze winter vrolijk doorlopen en ga je fit het voorjaar in.

  1. Doe een warming up
    Een goede warming-up is in alle seizoenen van belang, maar in de winter zeker. Als het koud is kun je deze ook prima binnen doen, in de warmte van je huis. Loop een paar keer de trap op en af, of start met een reeks oefeningen. Je gaat dan al goed opgewarmd naar buiten en kunt direct beginnen met je looptraining.
  2. Kleed je warm
    Dit lijkt een open deur, maar veel lopers hebben moeite om hun kleding af te stemmen op de buitentemperatuur. Je wilt warm blijven, maar ook weer niet oververhit raken. Een advies is om je te kleden alsof het 5 tot 10 graden warmer is. Kies voor ademende, vochtregulerende kleding (dri-fit) en het liefst in lagen. Dit kan bestaan uit thermo (onder)kleding en een loopshirt, met daarover een waterafstotend en winddicht jack. Ligt de temperatuur rond het vriespunt? Trek dan ook handschoenen aan, en zet een muts op.
  3. Val op!
    Enorm belangrijk tijdens deze donkere dagen. Zorg dat je opvalt! Kies voor kleding met fluoriscerende elementen of een opvallend hesje. Heldere verlichting zorgt er tenslotte voor dat je niet meer te missen bent.
  4. Bepaal een doel
    Schrijf je in voor een wedstrijd in het voorjaar, of spreek met iemand af om samen te lopen. Met een stok achter de deur blijf je ook lopen als de temperatuur (en je motivatie) wat lager is.
  5. Zorg voor voldoende energie
    Als je koude lucht inademt merk je minder goed dat je vocht verliest, waardoor je sneller uitdroogt. Ook verbruik je meer energie als het het koud is. Blijf dus goed drinken en neem op langere duurlopen water en een energiereep mee.
  6. Loop overdag
    ’s Ochtends of ’s avonds na je werk, is het in deze tijd alweer snel donker. Veel lopers vinden dit niet prettig. Kijk daarom of je wellicht overdag kunt lopen. Bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze of in het weekend.
  7. Loopband
    Vind je het echt te koud? Dan is bewegen op een loopband in de sportschool altijd nog een optie. Het is wellicht niet zo lekker als buiten, maar je kunt in ieder geval aan je conditie blijven werken.
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

De grootste collectie hardloopshirts De grootste collectie hardloopshirts
De grootste collectie hardloopshirts De grootste online collectie hardloopshirts vind je bij Run Magazine. Met keuze uit bijna 1000 shirts van alle grote merken. Voor hem en haar.

MEER INFO / Bestellen