Run Magazine Shop

Voor sommige hardlopers is het lastig om gemotiveerd te blijven. Zeker voor de beginnende loper. Een blessure, slecht weer of gewoon een keer geen zin. Je slaat een training over en voor je het weet staan je hardloopschoenen al weer een maand in de kast. Herkenbaar? Wij geven 10 tips om je motivatie op peil te houden!

  1. Loop samen
    Vind je het saai of moeilijk om alleen te lopen? Ga dan met een vriend of vriendin op stap. Je hebt dan niet alleen een stok achter deur, maar samen hardlopen is ook leuk. Je kunt ook lid worden van een atletiekvereniging of hardloopgroep. Zo hou je elkaar gemotiveerd en verbeter je ook nog je looptechniek.
  2. Loop eens een ander rondje
    Iedere keer hetzelfde rondje om je huis gaat snel vervelen. Ga op zoek naar een andere route. Pak Google Maps erbij of ontdek nieuwe routes in de buurt via Strava of Runkeeper. Kun je nog niet zo ver lopen, fiets dan een stukje weg van huis om nieuwe routes te ontdekken.
  3. Varieer
    Varieer in je trainingen, doe bijvoorbeeld eens een interval of fartlek training. Het maakt je rondje een stuk afwisselender én je wordt er ook nog eens sneller van.
  4. Slecht weer bestaat niet
    “There is no such thing as bad weather, only inappropriate clothing.” Of te wel, hardlopen kan altijd! Weer of geen weer. Natuurlijk lopen wij ook liever in het zonnetje. Met goede hardloopkleding ben je echter gewapend tegen kou, regen of storm. Lees ook onze tips om hard te lopen in de winter.
  5. Go social!
    Met de huidige techniek loop je nooit alleen. Hardloopprestaties kun je gemakkelijk delen met anderen via Strava, Runkeeper of Nike+.  Of deel je ervaringen op één van de vele hardloopgroepen op Facebook. Je bent niet alleen!
  6. Neem kleine stappen
    Zeker wanneer je net begint kijk je op tegen de snelle tijden of lange afstanden van andere hardlopers. Vergeet niet dat die lopers al vele trainingskilometers in de benen hebben. Trap niet in de valkuil door direct te snel of te veel te willen. Dit levert ongetwijfeld blessures op.
  7. Voorbereiding
    Er is altijd een smoes om niet te gaan hardlopen. Voorbereiding is dan het sleutelwoord, zodat je geen excuus meer hebt. Wil je na het werk gaan hardlopen, zorg dan dat je hardloopschoenen en sportkleren netjes voor je klaar liggen als je thuis komt. ’s Morgens hardlopen? Trek dan direct al bij het opstaan je sportkleren aan.
  8. Kies een doel
    Maak je progressie? Schrijf je dan in voor een hardloopwedstrijd. Het geeft je een doel om naar toe te trainen. Daarnaast geeft het hardlopen van de wedstrijd zelf je ook een enorme boost!
  9. Korte rondjes tellen ook
    Ook in een half uur kun je een paar kilometer afleggen. Elke kilometer is er tenslotte één. Al ga je maar 20 minuten, je hebt toch even hard gelopen. Altijd beter dan 20 minuten op de bank blijven liggen.
  10. Vier je overwinningen
    Wees daarom trots op je prestaties en vier elke overwinning! Een kleine vooruitgang is ook vooruitgang. Beloon jezelf bij het behalen van bepaalde doelen en hou je zelf gemotiveerd!

Bonustip!
Bekijk ook onze inspirerende quotes om je hardloopmotivatie nog een extra boost te geven!

Heb jij nog een goede tip? Deel hem in de comments.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Minder blessures én sneller herstel Minder blessures én sneller herstel
Minder blessures én sneller herstel Hardlopen zonder pijn en klachten? Probeer compressiekousen voor minder blessures en sneller herstel.

MEER INFO / Bestellen