5 tips voor de beginnende hardloper

Run Magazine Shop

Wil jij starten met hardlopen? Gefeliciteerd! De meeste beginners gaan echter te hard van start waardoor blessures op de loer liggen. Of ze verliezen al snel hun motivatie door een verkeerde opbouw. Iedereen kan hardlopen, maar de eerste stap kan lastig zijn. Daarom 5 tips om je letterlijk op weg te helpen.

1. Begin rustig

Dit is de belangrijkste tip wanneer je begint met hardlopen: Begin rustig. De meest gemaakte fout is om te fanatiek van start te gaan. Je gewrichten en spieren worden stevig belast tijdens het hardlopen. Geef je lichaam tijd daarom om te wennen aan deze veranderingen. Ga niet te snel en nog niet te ver. Werk eerst aan je uithoudingsvermogen en daarna pas aan je snelheid.

2. Bouw langzaam op

Bouw je trainingen rustig op. Je zult al snel merken dat je conditie verbetert. Je gewrichten doen er echter langer over om zich aan te passen aan je nieuwe leefstijl. Voer daarom langzaam de trainingskilometers per week op. Maximaal 10% meer kilometers per week is een goede vuistregel om je aan vast te houden.

3. Gebruik een schema

Een trainingsschema is een handig hulpmiddel om mee op te bouwen. Goede beginnersschema’s zijn te vinden op Runnersweb, Run2day, de Hartstichting of Asics. Je kunt ook een app voor je smartphone gebruiken, zoals Hardlopen met Evy of meedoen met een Start to Run clinic van de Atletiekunie voor meer begeleiding.

4. Loop op hardloopschoenen

Hardlopen doe je niet op sneakers of andere schoenen. Goede hardloopschoenen zijn écht van belang. Bij elke stap krijgen je knieën een aardige klap, zeker als je op asfalt loopt. Hardloopschoenen hebben een grotere schokabsorptie die de klappen beter opvangen. Daarnaast heeft iedereen een andere loopstijl of voetlanding wat een andere type schoen vereist. Koop je loopschoenen daarom in een hardloopspeciaalzaak (zoals Run2Day of Runnersworld) en neem met een verkoper de tijd om de juiste keuze te maken. Vaak wordt daar een loopanalyse gedaan waarmee je loopstijl wordt bepaald.

5. Doe een warming-up

Vergeet niet je lichaam eerst op te warmen voordat je gaat hardlopen. Zonder goede warming-up vergroot je de kans op blessures aanzienlijk. Een warming-up stimuleert de bloedsomloop waardoor je spieren minder kwetsbaar zijn. Dat voorkomt veel blessures. Bekijk hieronder de video van veiligheid.nl hoe je een warming-up het beste kunt doen. Of lees dit artikel voor meer tips voor een goede warming-up.

Bonustip: Geef niet op!

Wanneer je goed opbouwt zul je met een aantal weken resultaat boeken en merken dat je conditie vooruit gaat. Geef daarom niet op en spreek met jezelf af om minimaal een schema van een aantal weken te volgen. Wedden dat je daarna niet meer wilt stoppen?

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Heb jij nog genoeg energie? Heb jij nog genoeg energie?
Heb jij nog genoeg energie? In onze shop vind je nu ook energie gels, vitamen, supplementen, carboloaders en meer sportvoeding. Voor extra energie en snel herstel.

MEER INFO / Bestellen