Run Magazine Shop

Ben je klaar voor het grote werk? Met deze 7 tips maak je van je eerste marathon een succes!

  1. Rust!
    In de laatste weken bouw je de trainingsintensiteit geleidelijk af. Hierdoor kom je extra uitgerust aan de start. Dit noemen ze ook wel ‘tapering off‘.  De grootste valkuil is de angst om te weinig te trainen. De opbouw heb je achter de rug, het is nu van belang dat je jezelf niet overtraind voor de wedstrijd. Let in deze fase dus vooral goed op je rust. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en extra op te laden voor de grote dag. Zorg dat je genoeg slaap krijgt en gezond eet. Je lichaam zal je dankbaar zijn op de wedstrijddag!
  2. Voorkom verrassingen.
    Misschien wel de belangrijkste tip. Probeer nooit iets nieuws op een marathon dag en zeker niet bij je eerste marathon. Kleding, schoenen, eten en drinken moet je allemaal getest hebben tijdens je trainingen. Nieuwe hardloopschoenen is vragen om problemen, maar ga ook niet lopen met een drankgordel als je dat tijdens trainingen niet geoefend hebt. Zorg ook dat je weet hoe het parcours in elkaar zit, waar de verzorgingsposten zijn en waar je het startnummer op moet halen. Geen stress op de wedstrijd dag!
  3. De juiste kleding.
    Na 42,195 kilometers gaat je kleding op vervelende plekken schuren. Zorg dat je met Vaseline of pleisters de beruchte schuurplekken bedekt. Regent het of is het koud? Trek een vuilniszak of oud shirt aan om warm te blijven in het startvak.
  4. Begin rustig.
    Start niet te snel! Bedenk van te voren hoe hard je wilt lopen tijdens de wedstrijd en zorg dat dit een realistische tijd is. De grootse valkuil is om harder te gaan lopen dan je uiteindelijk over de gehele afstand kunt volhouden. Zeker aan het begin van de wedstrijd zul je geneigd zijn te hard te lopen, omdat je nog fris bent. In de laatste fase van de wedstrijd ga je hier echter de prijs voor betalen, en verlies je meer tijd dan dat je in het begin hebt gewonnen.
  5. Blijf voldoende drinken en eten.
    De afstand is te lang om volledig op je ontbijt te kunnen lopen. Probeer bij elke verzorgingspost wat te drinken en vul je glycogeen weer aan met een energiegel of -reep. Zorg wel dat je 2 uur voor de start je ontbijt op hebt, om onderweg geen maagproblemen te krijgen.
  6. Deel de afstand op in stukken.
    Zeker bij lange wedstrijden kan het helpen om de wedstrijd in stukken op te delen. Hierdoor wordt de afstand minder zwaar. Concentreer je op de afstand tot de volgende verzorgingspost in plaats van de totale afstand. Voor je het weet sta je aan de finish.
  7. Finish als een held
    Pers er alles uit wat je nog hebt en zet de laatste sprint in. Niemand die ziet dat je de laatste kilometers hiervoor gestrompeld, gevloekt en gestreden hebt. Bij de finish worden ook de meeste foto’s en films gemaakt en staan de meeste toeschouwers. Geniet van je eerste marathon en ga als een held over de finish!

Meer tips voor je eerste marathon:

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Heb jij nog genoeg energie? Heb jij nog genoeg energie?
Heb jij nog genoeg energie? In onze shop vind je nu ook energie gels, vitamen, supplementen, carboloaders en meer sportvoeding. Voor extra energie en snel herstel.

MEER INFO / Bestellen