Daag jezelf uit en word sneller!

Run Magazine Shop

Loop je regelmatig hard, maar krijg je het tempo niet omhoog? Of wil je eindelijk eens wat sneller worden op jouw favoriete afstand? Lees dan onze zeven tips om een snellere hardloper te worden. Het is nu de tijd om jezelf uit te dagen!

  1. Zorg voor afwisseling in je training
    Door steeds op hetzelfde rustige tempo te trainen ga je niet sneller lopen. Wissel je duurloop daarom af met een interval of tempoloop. Door variatie word je sneller. Alleen op hoog tempo trainen werkt echter weer averechts. De lange (langzamere) duurlopen zijn de basis voor een goede hardloopconditie. Afwisseling is de sleutel om sneller te worden.
  2. Trek eens een sprintje
    Eindig je duurloop met een paar korte sprintjes of doe onderweg een korte versnelling. Je kracht zal toenemen en daarmee ook je snelheid. Begin hier rustig mee en breidt je trainingen langzaam uit met deze versnellingen. Langzaam uitbouwen zorgt ervoor dat je sterker wordt en jezelf niet blesseert.
  3. Versterk je core
    Een krachtige core heeft een positief effect op je sportprestaties. Voor een optimaal hardloopresultaat is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen. Naast de beenspieren, zijn de spieren rond je romp de belangrijkste spieren. Door een sterkere romp ga je beter, en daardoor sneller lopen. Op onze site vind je een aantal video’s met eenvoudige oefeningen.
  4. Sneller door rust
    Alleen (zwaar) trainen is zeer belastend voor je lichaam. Minstens zo belangrijk is het om na een pittige training ook een rustdag te plannen. Het geeft je lichaam tijd om te herstellen, zodat je de volgende keer nog sneller uit de startblokken kunt.
  5. Pak eens een heuvel
    Loop je normaal met een grote boog om een heuvel of brug heen? Niet doen! Door heuveltraining krijg je sterke beenspieren waardoor je juist op het vlakke stuk weer een stukje sneller gaat.
  6. Fartlektraining
    Bij de fartlek wissel je snelle en langzame stukken af. Je laat de omgeving je training bepalen en wisselt bruggen, heuvels en ondergrond met elkaar af. Ook varieer je in tempo door tussendoor korte stukken te versnellen. De variatie maakt je weer sneller.
  7. Let op je gewicht
    Als je al een afgetraind lichaam hebt, dan kun je deze tip overslaan. Voor elke recreatieve loper met een beetje buikvet loont het de moeite om wat af te vallen. Als je een kilo verliest kun je zo een half minuut sneller worden op de tien kilometer. Wil je verantwoord afvallen, lees dan onze tips.

Meer artikelen die je helpen om een snellere hardloper te worden

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Meet je progressie met een sporthorloge Meet je progressie met een sporthorloge
Meet je progressie met een sporthorloge Meet je afstand, snelheid of hartslag met een van onze sporthorloges. We hebben een ruim aanbod met o.a. de merken Garmin, Polar, Fitbit en TomTom.

MEER INFO / Bestellen