Run Magazine Shop

Hardlopen is ontzettend populair, met ruim 2 miljoen Nederlanders die regelmatig de weg op gaan. Het is echter ook de sport die voor veel blessures zorgt. In 2012 liepen hardlopers bij elkaar opgeteld ruim 600.000 blessures op. Aantallen om serieus te nemen. Daarom 7 tips om te zorgen dat jij blessure vrij blijft.

  1. Doe een warming-up
    Voordat je van start gaat is het belangrijk om eerst je lichaam op te warmen. Zonder goede warming-up vergroot je de kans op blessures aanzienlijk. Een warming-up stimuleert de bloedsomloop waardoor je spieren minder kwetsbaar zijn. Dat voorkomt veel blessures.
  2. Doe spierversterkende oefeningen
    Je kunt blessures voorkomen door je spieren sterker te maken. Dit doe je met krachttraining of spierversterkende oefeningen. Tevens wordt de doorbloeding beter, en de banden en pezen sterker. Voor een optimaal hardloopresultaat is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen.
  3. Versterk je core
    Naast de beenspieren, zijn de spieren rond je romp de belangrijkste spieren. Door hier oefeningen voor te doen ben je minder vatbaar voor blessures. Een krachtige core heeft een positief effect op de sportprestaties.
  4. Let op oude blessures
    Ongeveer de helft van de blessures is geleidelijk ontstaan en bijna een derde van de blessures is een herhaling van een oude blessure (bron: voorkomblessures.nl). Heb je eerder een enkelblessure gehad? Draag dan bijvoorbeeld een brace of tape. Doe eerst een sporttest of bezoek een fysiotherapeut om advies te krijgen hoe je een herhaling van de blessure kunt voorkomen.
  5. Loop op (goede) hardloopschoenen
    Laat je goed adviseren bij het kopen van hardloopschoenen. Iedere loper heeft een andere loopstijl of voetlanding, wat een ander type schoen vereist. Veel lopers hebben een licht corrigerende schoen nodig voor een nette afwikkeling van de voet. Koop je loopschoenen daarom in een hardloopspeciaalzaak. Vaak wordt daar een loopanalyse gedaan waarmee je loopstijl wordt bepaald.
  6. Vervang je schoenen op tijd
    Bij elke stap krijgen je knieën een aardige klap, zeker als je op asfalt loopt. Hardloopschoenen hebben een grote schokabsorptie die dat beter opvangen. Deze demping neemt echter af naarmate je meer op je schoenen loopt. Na ca 1200-1300 kilometers zijn de meeste schoenen aan vervanging toe.
  7. Bouw langzaam op
    Bouw je trainingen rustig op. Of je nu net begint, of wanneer je meer kilometers wilt maken. Je gewrichten en spieren worden stevig belast tijdens het hardlopen. Geef je lichaam tijd om te wennen aan het maken van meer of snellere kilometers. Maximaal 10% meer kilometers per week is een goede vuistregel om je aan vast te houden. Gebruik een schema om correct op te bouwen naar jouw hardloopdoel.

Meer tips om blessures te voorkomen

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Een sportief kerstcadeau! Een sportief kerstcadeau!
Een sportief kerstcadeau! Kies dit jaar eens voor een sportief kerstcadeau. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen