Run Magazine Shop

De hele dag zitten is slecht voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast nog voldoende hardloopt. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks een zittend beroep toch de gezondheidsrisico’s verlaagt? Zo blijf je fit op je werk.

Zitten is het nieuwe roken. Uit onderzoek van de University Of Leicester blijkt dat je 2 tot 2,5 keer zoveel kans hebt op diabetes en hart- en vaatziekten. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, des te groter de gezondheidsrisico’s. Daarom zes tips om ook op je werk in beweging te blijven.

fit op je werk met deze 6 tips

  1. Ga staan!
    Ja, dit is een open deur, maar het is de beste manier om de gezondheidsrisico’s verlagen. Ondanks een zittend beroep, kun je veel dingen makkelijk staand doen. Telefoneren? Sta op! Koffie drinken? Staan! Overleg met je collega? Ga samen een blokje om. Wees inventief. Niet alle werkzaamheden hoef je zittend te doen.
  2. Zit niet te lang achter elkaar
    Zorg dat je niet uren achter elkaar zit. Ga om het half uur even rechtstaan. Plan je werkzaamheden verder zo in dat je zitten en staan kunt afwisselen. Haal even wat te drinken of loop naar een collega voor overleg in plaats van een e-mail te sturen. Zorg dat je minder uren onafgebroken achter elkaar zit.
  3. Actieve lunchpauze
    Ga tijdens de middagpauze even wandelen. Of hardlopen als je daar de mogelijkheden voor hebt. Het geeft je ook nog eens nieuwe energie voor de rest van de middag.
  4. Ga op de fiets naar je werk
    Begin de dag goed en kom op de fiets. Te ver? Verruil het laatste stukje openbaar vervoer voor de fiets of parkeer je auto wat verder weg en loop het laatste stukje.
  5. Zit rechtop
    Zitten geeft niet alleen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, maar het is ook funest voor je houding. Wat nek-, schouder- en hoofdpijn tot gevolg kan hebben. Grote kans dat wanneer je dit leest je voorover zit, je schouders naar binnen zijn gedraaid en je onderrug iets gestrekt is. Wanneer je elke dag in deze positie zit, houdt je lichaam deze houding vast. Kijk ook kritisch naar je werkplek. Staat je bureau op de goede hoogte? Biedt je stoel voldoende ondersteuning voor je onderrug?
  6. Doe oefeningen
    Nog een groot nadeel van de hele dag zitten is dat je spieren zwakker worden. Je bilspieren bijvoorbeeld (niet onbelangrijk voor hardlopers) gaan sterk achteruit. Om je spieren sterk te houden kun je tijdens het werk oefeningen doen. Klik hier voor 10 makkelijke oefeningen die je kunt doen of zie de infographic onderaan het artikel. Pak ook eens de trap in plaats van de lift voor een extra workout.

Fit op je werk, extra tips:

infograhic

Verder lezen?

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Be Cool! Sportbrillen vanaf € 34,95 Be Cool! Sportbrillen vanaf € 34,95
Be Cool! Sportbrillen vanaf € 34,95 Lichtgewicht sport- en zonnebrilen van Nike, Madison en Newline. Deze stoere modellen geven je ogen volledige bescherming.

MEER INFO / Bestellen