Run Magazine Shop

Je hebt er weken of zelfs maanden naar toegeleefd. Je hebt er keihard voor getraind en waarschijnlijk ook een hoop voor gelaten. Nu is het zover. Je bent helemaal klaar om die wedstrijd te gaan lopen. Tijdens de race kunnen er echter nog veel dingen misgaan. Met deze tien gouden tips kom jij niet voor verrassingen te staan en loop je de perfecte wedstrijd!

  1. Verken het parcours
    Bekijk voorafgaand aan de wedstrijd de route die je gaat lopen. Deze is te vinden op de website van de organisatie. Hoe ziet de route eruit? Waar zijn de drink- en verzorgingsposten? Zijn er moeilijke punten onderweg, zoals bruggen of heuvels? Door van te voren te weten wat je te wachten staat, voorkom je verrassingen onderweg.
  2. Trek geen nieuwe kleren of schoenen aan
    Loop de wedstrijd nooit op nieuwe schoenen. Trek dezelfde schoenen aan waarmee je ook de trainingen hebt afgelegd. Dit voorkomt blessures, blaren of irritaties onderweg. Ook nieuwe kleren, met het risico op schuurplekken, zijn niet aan te raden. Op de wedstrijddag zit je niet te wachten op nare verrassingen. Probeer deze dan ook voor te zijn. Je kunt je dan volledig concentreren op de wedstrijd.
  3. Kom op tijd
    De uren voor de start moeten zo ontspannen mogelijk zijn. Niets is erger dan al voor het startschot energie kwijt te zijn aan gehaast. Bij populaire wedstrijden moet je rekening houden met mensenmassa’s, verkeersopstoppingen en volle treinen of bussen. Calculeer hier extra tijd voor in. Zorg dat je op tijd in het startvak staat, zodat je wat opwarmoefeningen kunt doen. Je hoeft je dan alleen nog maar te concenteren op de wedstrijd.
  4. Stop op tijd met eten
    Stop 1 tot 2 uur voor een wedstrijd met eten en drinken. Je voorkomt hiermee dat je onderweg moet urineren, of last krijgt van je maag. Probeer kort voor de wedstrijd nog even het toilet te bezoeken. Eenmaal onderweg is het wel van belang dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Zeker bij langere afstanden. Bij de marathon moet je onderweg zelfs extra voeding tot je nemen. Je kunt hiervoor een energiegel of -reep nemen.
  5. Warming up
    Als je een lange afstand loopt en je doel is enkel om deze uit te lopen, dan kun je rustig beginnen en tijdens de eerste kilometers opwarmen. Anders is het sterk aan te raden om voor de wedstrijd rustig in te lopen en opwarmoefeningen te doen. Koud van start verhoogt kans op blessures onderweg.
  6. Start niet te snel
    De belangrijkste tip van allemaal. Start niet te snel! Bedenk van te voren hoe hard je wilt lopen tijdens de wedstrijd en zorg dat dit een realistische tijd is. Je hebt hiervoor getraind en weet dat het mogelijk is. De grootse valkuil is om harder te gaan lopen dan je uiteindelijk over de gehele afstand kunt volhouden. Zeker aan het begin van de wedstrijd zul je geneigd zijn te hard te lopen, omdat je nog fris bent. In de laatste fase van de wedstrijd ga je hier echter de prijs voor betalen, en verlies je meer tijd dan dat je in het begin hebt gewonnen. Bij grotere evenementen heb je ook last van drukte op het parcours waardoor je niet snel genoeg kunt lopen. Laat je hierdoor niet gek maken en verlies geen kostbare energie met onnodig inhalen. Het wordt vanzelf wat rustiger en versnel dan langzaam naar de snelheid die je met jezelf hebt afgesproken.
  7. Maak gebruik van een pacer
    Om te zorgen dat je op tempo blijft, kun je ook gebruik maken van een ‘haas’ of pacer. Bij grotere evenementen worden deze vaak ingezet. Deze lopers zijn te herkennen aan een shirt of ballon met daarop de tijd (pace) die ze per kilometer lopen. Door aan te sluiten bij een pacer hoef je zelf minder bezig te zijn met de snelheid. Zeker op moeilijke momenten kan zo’n iemand je er doorheen slepen.
  8. Weet wat je eet én drinkt
    Net als met je kleding en schoenen, moet je tijdens de wedstrijd ook geen nieuwe voeding uitproberen. Je weet niet hoe je maag en darmen hierop reageren. Alles wat je onderweg tot je neemt, moet je al een keer hebben getest tijdens de training. Op de website van het evenement kun je vaak terug vinden welke sportdrank er wordt uitgedeeld bij de verzorgingsposten. Je kunt dit dan van te voren een keer uitproberen om te weten hoe je hier op reageert.
  9. Loop van punt naar punt
    Zeker bij lange wedstrijden kan het helpen om de wedstrijd in stukken op te delen. Hierdoor wordt de afstand minder zwaar. Concentreer je op de afstand tot de volgende verzorgingspost in plaats van de totale afstand. Voor je het weet sta je aan de finish.
  10. Geniet!
    Tot slot, geniet onderweg van de wedstrijd. Je loopt tenslotte hard voor je plezier. Geniet van het parcours, de supporters en eventuele bandjes langs het parcours. Maak er een onvergetelijke ervaring van!
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Sportieve en hippe headbands van Nike Sportieve en hippe headbands van Nike
Sportieve en hippe headbands van Nike Sportieve en hippe headbands van Nike. Gemaakt van zacht en vochtabsorberend Dri-Fit materiaal, met een comfortabele pasvorm.

MEER INFO / Bestellen