Run Magazine Shop

Tien valkuilen om niet in te trappen, met tips om ervoor te zorgen dat je met plezier en blessurevrij blijft lopen.

  1. Te snel van start
    De meeste (beginnende) hardlopers gaan te fanatiek van start. Ze willen snel resultaat in een te korte tijd, met overtraining en blessures tot gevolg. Je gewrichten en spieren worden stevig belast tijdens het hardlopen. Bouw je trainingen daarom rustig op. Geef je lichaam tijd om te wennen aan het maken van meer of snellere kilometers. Maximaal 10% meer kilometers per week is een goede vuistregel om je aan vast te houden. Klik hier voor meer tips wanneer je net begint met hardlopen.
  2. Geen warming-up doen
    Voordat je gaat hardlopen, is het van belang je lichaam voor te bereiden op de inspanning die het gaat leveren. Dit doe je met een warming-up. Hiermee warm je de spieren op, wat hardlopen makkelijker maakt en de kans op blessures verkleint. Door de verhoogde hartslag zijn ook je hart en longen klaar voor de training of wedstrijd. Met deze warming-up van 15 tot 20 minuten ga je goed van start.
  3. Niet aan krachttraining doen
    Om blessures voor te zijn, zou elke hardloper aan krachttraining moeten doen. Een krachtige core heeft een positief effect op de sportprestaties.Dit betekent niet gelijk dat je een abonnement op de sportschool hoeft te nemen. Met enkele bodyweight oefeningen, kun je het verschil al maken. Bekijk bijvoorbeeld deze vijf oefeningen voor een sterke romp of deze vier trainingen voor supersterke benen.
  4. Geen variatie in je training
    Door steeds op hetzelfde rustige tempo te trainen ga je niet sneller lopen. Je lichaam went aan de monotone snelheid en duur, waardoor je op een gegeven moment geen progressie meer boekt. Wissel je duurloop daarom af met een interval of tempoloop.  Afwisseling is de sleutel om sneller te worden. Meer weten? Bekijk deze 12 superleuke en gevarieerde trainingen, doe een fartlek training, lees de 7 tips om sneller te worden of pak eens een heuvel.
  5. Geen tijd nemen om te herstellen
    Alleen (zwaar) trainen is zeer belastend voor je lichaam. Minstens zo belangrijk is het om na een pittige training ook een rustdag te plannen. Het geeft je lichaam tijd om te herstellen, zodat je de volgende keer nog sneller uit de startblokken schiet.
  6. Verkeerde loophouding
    Of je nu net begint, of al een tijdje meeloopt. Een efficiënte loophouding is voor iedereen aan te raden. Je loopt prettiger, bespaart energie en voorkomt blessures. Pak daarom je loopstijl aan met deze vijf tips.
  7. Niet gezond eten
    Je lichaam heeft essentiële bouwstoffen nodig om goed te kunnen presteren. Dat je die niet haalt uit fastfood wist je waarschijnlijk al. Maar hoe eet je nu echt gezond? Kijk voor tips en gezonde recepten in onze voeding rubriek.
  8. Niet luisteren naar je lichaam
    Neem signalen van pijn of oververmoeidheid serieus. Door altijd volgas te trainen, loop je vroeg of laat tegen je eigen grenzen aan. Neem pijn aan je lichaam serieus en blijf niet doorlopen, maar doe tijdig een stapje terug en raadpleeg een arts of fysiotherapeut. Vaak is de schade groter wanneer je door blijft lopen, dan wanneer je tijdelijk even gas terug neemt.
  9. Geen (goede) hardloopschoenen
    Hardlopen doe je op hardloopschoenen. Logisch toch? Laat je echter goed adviseren bij het kopen van hardloopschoenen. Iedere loper heeft een andere loopstijl of voetlanding, wat een ander type schoen vereist. Veel lopers hebben een licht corrigerende schoen nodig voor een nette afwikkeling van de voet. Koop je loopschoenen daarom in een hardloopspeciaalzaak. Vaak wordt daar een loopanalyse gedaan waarmee je loopstijl wordt bepaald. Klik hier om in 4 stappen de ideale hardloopschoen te vinden.
  10. Te lang op je oude schoenen blijven lopen
    Bij elke stap krijgen je knieën een aardige klap, zeker als je op asfalt loopt. Hardloopschoenen hebben een grote schokabsorptie die dat beter opvangen. Deze demping neemt echter af naarmate je meer op je schoenen loopt. Na ca 1200-1300 kilometers zijn de meeste schoenen aan vervanging toe.
  11. Niet genoeg slapen
    Tijdens de slaap werkt je lichaam hard om schade, zoals spiervezels die belast zijn tijdens het lopen, te herstellen. Slaap is van essentieel belang om goed te herstellen van je training. Naast herstel is goede rust ook nodig om optimaal de volgende inspanning of wedstrijd aan te kunnen gaan. Een uitgerust én fit lichaam brengt je tenslotte verder dan een vermoeid lijf. Logisch? Toch is dit bij veel lopers het meest onderschatte deel van de training. Meer weten? Lees hier de 5 redenen waarom slaap zo belangrijk is voor je hardloopprestaties en wat je kunt doen om goed te slapen.

Heb jij nog meer tips? Laat ze hieronder achter in de reacties.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Een sportief kerstcadeau! Een sportief kerstcadeau!
Een sportief kerstcadeau! Kies dit jaar eens voor een sportief kerstcadeau. Nu meer dan 10.000 producten met fikse kortingen in de Run Magazine Webshop.

MEER INFO / Bestellen