Run Magazine Shop

We krijgen regelmatig vragen over de betekenis van bepaalde hardlooptermen. Om duidelijkheid te scheppen in het hardloopjargon hebben we een nieuwe rubriek in het leven geroepen, waarin we antwoord geven op al jullie vragen. Deze week: Wat is ’tapering’ ?

‘Tapering off’ doe je in de laatste trainingsfase voor een (halve) marathon. Dit doe je door de trainingsintensiteit in die weken geleidelijk af te bouwen. Je vermindert de omvang van de duurtrainingen, maar je behoudt wel de snelheid. Hierdoor kom je extra uitgerust aan de start. Dit effect wordt ook wel supercompensatie genoemd. Des te langer de afstand, des te eerder de tapering begint. Bij een marathon zul je drie weken voor de start de laatste lange duurloop lopen, waarna de ‘tapering off’ periode begint. Een goed schema houdt hier rekening mee.

De grootste valkuil is de angst om te weinig te trainen. De opbouw heb je achter de rug, het is nu van belang dat je jezelf niet overtraind voor de wedstrijd. Let in deze fase dus vooral goed op je rust. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en extra op te laden voor de grote dag. Zorg dat je genoeg slaap krijgt en gezond eet. Laat de alcohol deze weken ook maar even staan. Je lichaam zal je dankbaar zijn op de wedstrijddag!

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

Hardlopen met oordopjes die wél blijven zitten Hardlopen met oordopjes die wél blijven zitten
Hardlopen met oordopjes die wél blijven zitten Altijd al willen hardlopen met oordopjes die wel gewoon blijven zitten? Kies dan voor de oordoppen van Yurbuds. Nu vanaf € 20,-

MEER INFO / Bestellen