Run Magazine Shop

We ontvangen regelmatig vragen over de betekenis van bepaalde hardlooptermen. Om duidelijkheid te scheppen in het hardloopjargon hebben we een nieuwe rubriek in het leven geroepen waarin we antwoord geven op al jullie vragen. Deze week: Wat is een hardlopersknie?

Een hardlopersknie (of met een duur woord het tractus ilio-tibialis frictiesyndroom) is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. Je voelt pijn aan de buitenzijde van de knie. De oorzaak is dat de peesplaat aan de buitenzijde van de knie is geïrriteerd door overbelasting. Lopers met O- of X-benen hebben een groter risico op het krijgen van deze blessure. Meestal is de klacht echter gerelateerd aan een verkeerde wijze van bewegen of een eenzijdige belasting. Of wanneer de spieren in je heup of billen niet sterk genoeg zijn.

4 Tips om een hardlopersknie te voorkomen:

  • Een rustige trainingsopbouw. Je gewrichten en spieren worden stevig belast tijdens het hardlopen. Geef je lichaam tijd om te wennen aan deze veranderingen.
  • Zorg voor een goede warming-up. Hiermee warm je de spieren op, wat hardlopen makkelijker maakt en de kans op blessures verkleint.
  • Laat je adviseren over goede hardloopschoenen. Overpronatie kan ook leiden tot een lopersknie.
  • Versterk de spieren van je benen en je romp.
  • Besteed aandacht aan je looptechniek

Heb je nu last van knieklachten? Loop niet door de pijn heen. Pas de afstand en intensiteit aan tot je pijnvrij kunt lopen. Bouw vanaf daar weer rustig op. Bezoek bij twijfel altijd een fysiotherapeut of je huisarts.

Meer weten? Lees onze 7 Tips om blessures te voorkomen.

Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone


Afvallen of op zoek naar gezonde recepten? Bekijk deze e-books.

50+ rugzakken voor je trailrun 50+ rugzakken voor je trailrun
50+ rugzakken voor je trailrun In onze shop vind je nu ook producten speciaal voor trailrunners. Waaronder een grote collectie rugzakken van o.a. Nathan, Salamon en Saucony.

MEER INFO / Bestellen